sobota 11. února 2012

ČSOB–když kápne poslední kapka

ČSOB mi od června vyhrožovala, že mi v prosinci zruší Studentské konto a převedou ho na konto běžné. Lehce mě rozčilovalo, že mám na kontě úrok 0,0nic, resp. 0,01, ale jestli mám za toto ještě platit, tak se raději poohlédnu jinde.

A tak když jsem na konci ledna navštívil elektronické bankovnictví ČSOB, padl můj zrak logicky na stav účtu. Za vedení a poplatky mi zmizela podivná částka, která zřejmě zahrnovala i výběr z bankomatu, který bych měl mít ale u svého konta zdarma. Nechápu, proč ČSOB v dnešní době nemá ve výpise rozepsané poplatky. Název mého konta je ale v internetovém bankovnictví stále Studentské konto plus. Co k tomu říct…

Udělal jsem si tedy malý přehled variant a zvítězila u mne relativně nová a neznámá banka Equa. Ta se transformovala z italské Banco Popolare, ale dnes již majitelé z Itálie nejsou. Čím mě přesvědčil zrovna tento ústav? Přístupem k výběrům z bankomatu, za jeden výběr totiž zaplatíte 9 korun a je jedno, z jakého bankomatu vybíráte a to KDEKOLIV na světě. A to je super, ne ;)

Konto jsem zřizoval na pobočce v Kotvě, protože se mi nechtělo drbat se s ověřením a zasíláním poštou. Za 20 minut jsem 1.2. odcházel z pobočky a měl podepsanou i dohodu o převodu z ČSOB. Podle kodexu mobility, ke kterému se hlásí většina bank na našem trhu, je totiž změna konta téměř bezbolestná, podepíšete žádost a banka udělá vše za Vás.

Výpověď v ČSOB měla nabýt platnosti dne 10.2.2012 a vše by bylo hotovo. To by mi ale ve čtvrtek nesměli volat z domovské pobočky v Mladé Boleslavi, že jediný způsob, jak mohu zrušit konto, je odevzdat platební kartu a 30 dní čekat. Bojí se totiž, že mám nějaké čekající platby a pak bych za ně nezaplatil. To je důvěra v klienta, který byl u této banky 11 let.

Tak jsem se dnes vypravil na pobočku na Černém mostě, mimochodem jediná, kde se pracuje o víkendu. To bylo pro mne také překvapení, většina poboček v Praze nepracuje ani v pátek, resp. operují do 15 hodiny. Podepsal jsem žádost o zrušení karty a zeptal se, jestli dostanu zpět poměrnou část pojištění, které jsem si ke kartě sjednal. Jde o variantu Exclusive a cena tohoto pojištění je 1000kč na rok. Mě zbývá ještě cca 6 měsíců, šlo by tedy zhruba o 500kč a to nenacházím na ulici každý den.

Pracovník mi ale sdělil, že na tuto částku nemám nárok, protože jde o nevratnou jednorázovou částku a prostě bance propadá. Dobrý byznys. Potvrdil jsem si tak svou záříjovou anabázi s helplinkou ČSOB:

Dobrý den,

mám studentské konto a v září mi vyprší potvrzení o studiu, v prosinci mi bude 28. Dle ceníku jsem pochopil, že od září mi bude účtován poplatek za vedení účtu 50kč a v prosinci mi bude konto zrušeno – převedeno na běžné konto. Takto mi to bylo potvrzeno i na mé domovské pobočce.
V září se chystám do USA a chtěl jsem si zřídit cestovní připojištění Exclusive k platební kartě. Ptal jsem se na postup při změně konta a bylo mi řečeno, že mé dosavadní kartě VISA Student skončí platnost a dostanu novou. Pojistka ke staré kartě zanikne bez náhrady – zaplatil bych tedy na rok a byl pojištěn pouze 3 měsíce. Je tomu skutečně tak?

-

ČSOB:

Pokud měníte balíček a přecházíte na jiný typ karty tak cestovní pojištění k PK bohužel opravdu nelze převést.

-

Dobrý den,
děkuji za odpověď, ale má otázka směřovala na to, jestli je v případě zrušení karty vrácena poměrná částka z pojištění sjednaného ke kartě, či nikoliv. Domnívám se, že podle zákona 284/2009 Sb. §97 by tomu tak být mělo.

-

ČSOB:

Podle Podmínek pro platební karty klientů ČSOB se uhrazené pojistné nevrací.

Jen doplním, že při převodu konta mi kartu nezrušili.

Co mi z tohoto plyne? S ČSOB už nechci mít nikdy nic společného. Nejsem jako běžný Český spotřebitel, který chodí i přes nadávky stále do stejného krámu, ČSOB má utrum, jde na blacklist. Škoda, že nefunguje jako Patria, se kterou jsem plně spokojen. Velké banky, které vybírají poplatky za takřka cokoliv, by si měly uvědomit, že pokud nedávají lidem ani úrok, tak by měly odvádět sakra dobré služby, aby obstály. Pokud si uložím u Equabank 100000kč na rok, tak na úrocích získám cca 2200kč ročné. Když budu mít tuto částku na běžném účtu u ČSOB, dostanu na úrocích asi 8 kč. Banka mě tedy obere nejen na poplatcích, ale ještě na úrocích.

V dnešní době jsou všechny vklady ze zákona pojištěny a internetové banky jsou rozhodně dobrou alternativou k těm kamenným. Nebojte se jich a ukažte těm velkým, že se musí změnit.

Žádné komentáře: